Ebook występuje w formatach

Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja

Okładka publikacji
Subkultury w PRL. Opór, kreacja, imitacja

Mirosław Pęczak

23.42 PLN

Cena detaliczna 26.60 zł.

Zaoszczędzasz 3.18 zł.

19.04 zł. (netto)

in_stock
Data wydania2013-09-25
Językpl
Liczba stron216
WydawcaNarodowe Centrum Kultury
ISBN978-83-63631-61-1

Książka Mirosława Pęczka stanowi wnikliwą analizę zjawisk związanych z subkulturami w okresie PRL. Jak pisze prof. Wojciech Burszta, jest ona „rodzajem tour de force, a więc odważną próbą syntezy obrazu kilkudziesięciu lat życia w PRL widzianego z wewnętrznej perspektywy subkultur, które zarówno kontestowały oficjalny wizerunek ustroju, jak i były osmotyczną próbą metonimicznie fundowanej próby „przylegania” do realiów Zachodu, świata traktowanego jako pożądany, daleki, ale nieosiągalny w istocie”

Subkultury nie miały w PRL-u dobrej prasy. Właściwie bez względu na to, czy mówiono akurat o grupach chuligańskich, przestępczych, czy organizujących się wokół takiego lub innego rodzaju muzyki, określanie ich mianem subkultury miało wydźwięk pejoratywny. W pewnym sensie takie podejście wynikało z samego źródłosłowu. Subkultura oznacza bowiem dosłownie podkulturę, a więc coś gorszego od "prawdziwej" kultury. A ta z zasady powinna przecież wychowywać, tworzyć dogodną przestrzeń rozwoju człowieka i wyznaczać konstruktywne wzorce. Tak pokrótce można zrekapitulować logikę władzy patrzącej na subkultury przed 1989 rokiem. Szkopuł w tym, że w Europie Zachodniej i USA subkultury (zwłaszcza subkultury młodzieżowe) są rodzajem zwierciadła, w którym przegląda się cywilizowany członek przysłowiowej klasy średniej. W tym sensie (...) stanowią one błogosławieństwo dla kultury - destabilizując, jednocześnie prowokuja do nieustannego autodefiniowania.
ze wstępu Krzysztofa Dudka

Nikt nie dodał jeszcze opinii o produkcie bądź pierwszy który to zrobi

Chcesz otrzymywać informacje o nowościach ? Podaj swój email

 
N e w s l e t t e r

Zapisz się na nasz newsletter a otrzymasz najświeższe informacje dotyczące promocji w księgarni.